Monday, January 26, 2009

Penghayatan Adab Dlm Keluarga 2

Amalan kehidupan yang lain boleh ditunjukkan dalam bentuk nasihat yang pendek dan jelas. Sebagai contoh ketika berkenderaan, ayah boleh jelaskan secara ringkas “Jangan lupa ketika pijak kereta baca bismillah”. Apabila mendapati anak membaca doa ketika sebelum kenderaan bergerak, ayah menegur “Kakak! Baca doa selepas kenderaan bergerak”. Begitu juga ketika beberapa langkah hendak masuk ke rumah ayah boleh berpesan, “Okey! Kita baca doa masuk rumah sama-sama sekarang” dan ayah memberi salam. Jika ayah atau ibu mendapati anak tidak beri salam dan masuk ke rumah dengan pijakan kaki kiri, ayah atau ibu boleh menegur, "Hah! Kakak lupa beri salam dan masuk rumah dengan kaki kanan. Betulkan semula.” Ketika makan misalnya, jika anak hendak menjamah dahulu makanan sebelum ibu bapa menjamahnya, ayah boleh berpesan "Kakak utamakan orang yang lebih tua untuk menjamah makanan dahulu”. Semua proses ini merupakan proses semulajadi yang berbentuk praktikal yang memerlukan proses yang berterusan sehingga setiap amalan adab Rasulullah s.a.w. menjadi satu kebiasaan. Hatta, sekalipun telah menjadi amalan, jika lupa sesiapa sahaja yang ingat di kalangan ibu, ayah dan anak boleh berpesan antara satu sama lain dan tidak menjadi satu kesalahan seorang ibu atau ayah menerima ingatan daripada seorang anak kecil. Ini juga satu bentuk pendidikan.

Peringkat seterusnya pula, ibu atau bapa perlu menjelaskan sebab, kesan dan kelebihan setiap doa dan tindakan yang disuruh kepada anak untuk dilakukan supaya anak tadi tidak melakukannya dengan istilah ‘membabi buta’ atau taklid tanpa mengetahui sebab dan akibat perlakuan mereka. Penerangan tentang sebab dan akibat ini termasuklah balasan ganjaran dan kelebihan yang dijanjikan oleh Allah kepada Untuk memberi kefahaman ini, pemilihan waktu perlu tepat dan bersahaja. Pilihlah waktu ketika sedang berkenderaan dengan mereka dalam perjalanan yang panjang seperti balik kampung atau ketika waktu makan atau ketika berbual sebelum tidur.

Kanak-kanak adalah merupakan peringkat kejadian yang istimewa. Pada peringkat ini perasaan ingin tahu mereka sangat tinggi. Namun begitu, jika kita selaku ibu bapa mendidik mereka secara terlalu formal, didikan ini kurang berkesan. Hal ini berbeza kalau mereka pelajari di kelas tadika bersama-sama dengan kawan-kawan yang sebaya mereka yang telah disetkan dalam minda mereka bahawa ‘itu sekolah tempat saya belajar dan bermain’. Oleh itu, jika ibu atau bapa ingin menjelaskan kepada anak, cubalah bangkitkan perasaan ingin tahu mereka dengan bertanya soalan yang menyentuh ajaran adab kehidupan yang dipraktikkan mereka. Soalan perlulah mudah dan ringkas untuk peringkat mereka fahami.

Antara soalan yang boleh dikemukan adalah seperti “Kakak! Cuba kakak fikir kenapa kita kena baca doa apabila naik kereta?” “Anisah! Anisah tahu tak kenapa kita kena makan dengan tangan kanan?” “Anas tahu tak kenapa bila kita masuk rumah, kita kena baca doa dan beri salam?” Soalan seperti ini jika kena pada waktunya akan direspon oleh anak secara spontan bahawa mereka tidak tahu. Pada masa ini barulah ibu bapa menjelaskan secara mudah kenapa mereka berdoa dan bertindak mengikut lunas-lunas adab. Apa yang lebih penting kaitkan dengan perkataan “Inilah yang Nabi Ajar supaya....” jelaskan petikan hadis tentang peri penting setiap amalan tersebut dengan apa yang dibaca dan dilakukan dengan bahasa kanak-kanak yang mudah dan ringkas.

Namun ibu bapa perlu berwaspada tentang fakta yang betul daripada huraian sebagaimana yang dijelaskan oleh Rasulullah s.a.w. daripada hadis dan sunahnya dan tidak menambah-nambah fakta sendiri melainkan sesuatu yang dalam bentuk sains dan rasional. Sebagai contoh jawapan terhadap soalan “Kakak! Cuba kakak fikir kenapa kita kena baca doa apabila naik kereta?” boleh dijawab dengan bersandarkan hadis abu Dawud (1994: 599/2) secara ringkasnya "Allah gembira terhadap hambanya yang memohon ampun ketika berkenderaan dengan menyatakan kebanggaan-Nya kepada malaikat dengan firman-Nya "dia memang tahu tidak ada yang boleh mengampunkan dosa melainkan daku”. Sedangkan jawapan terhadap sesuatu soalan yang berbentuk sains dan rasional boleh dihuraikan secara lebih mencapah tetapi tetap menekankan penggunaan bahasa yang mudah dan ringkas seperti soalan kepada anak “kenapa kena basuh tangan sebelum makan?” boleh dijelaskan bahawa tangan kita kotor dengan pelbagai kuman yang boleh menyebabkan sakit perut atau cirit birit. Dalam menyatakan fakta ini, fakta tidak perlu setepat sebagaimana jika bersandarkan dalil daripada hadis.

Mengapa dalam menghuraikan sebab akibat atau tujuan doa serta amalan adab perlukan ketepatan fakta jika ingin disandarkan kepada hadis atau sunah nabi? Ini kerana Rasulullah s.a.w. sangat melarang menyatakan sesuatu fakta yang disandarkan kepadanya dalam keadaan faktanya salah atau terkandung pembohongan. Rasulullah s.a.w. bersabda (al-Bukhari, 1994: 107; Muslim, 2001: 4; al-Tarmidhi, 1994: 2148; Abu Dawud, 1994: 3166; Ibn Majah, t.thn.: 30; Ahmad, 1994: 551; al-Darimi, t.thn.: 233):

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ مَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ.

Terjemahan: Abu Hurairah r.a. berkata, “Rasulullah s.a.w. bersabda, “Sesiapa yang berbohong dengan menggunakan namaku secara sengaja, maka dia sebenarnya menempah tempat tinggalnya dalam api neraka.”

Justeru, ibu bapa perlu mengetahui serba sedikit kenapa dan mengapa setiap doa dan amalan adab kehidupan perlu dilakukan seperti yang dihuraikan oleh hadis dan sunah dengan membuat sedikit pembacaan daripada kitab muktabar seperti Riyad al-Salihin, al-Azkar karang Imam al-Nawawi dan Ihya’ ‘Ulum al-Din karangan Imam al-Ghazali serta Tarbiyat al-Aulad karangan ‘Abdullah Nasih ‘Ulwan sama ada yang berbahasa arab atau yang telah diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu. Ibu bapa pula jangan sampai terlalu takut dengan hadis ini sampai enggan mengaitkan sebab akibat dengan hadis dan sunnah. Ini kerana perkaitan ini juga merupakan satu proses pendidikan, iaitu mendatangkan rasa keyakinan dan penghormatan anak terhadap ketinggian kedudukan Rasulullah s.a.w. yang sewajarnya dijadikan idola dalam kehidupan seharian.

Sebagaimana dalam mengajar doa dan adab, anak sulung juga merupakan aset penting dalam mendidik adik-adiknya pula dalam menghuraikan tujuan serta matlamat berdoa dan melakukan amalan adab kepada terhadap adik-adiknya. Soalan ulangan boleh dikemukakan kepada anak sulong dengan maksud menerangkan kepada adik-adiknya. Sebagai contoh ibu bapa boleh mengemukakan soalan kepada kakak yang sulong “Kakak! jelaskan kepada adik kenapa kita kena baca doa dan memberi salam ketika masuk ke dalam rumah”. Insyaallah, anak yang sulong ini akan menjelaskan dengan kata-katanya yang mudah dan intonasinya yang menarik, antaranya mungkin dia akan berkata “Nanti syaitan yang ikut kita tidak boleh masuk ke dalam rumah bersama-sama kita”. Bahasa seperti ini mudah dan senang ditangkap oleh adik-adiknya apatah lagi diterangkan dalam lenggok dan nada kanak-kanak. Pada ketika ini, peranan ibu bapa hanya perlu memastikan faktanya mestilah betul dan tepat walaupun dia menggunakan bahasa kanak-kanak.

Thursday, January 15, 2009

Penghayatan Adab Dlm Keluarga

Membangunkan tatacara kehidupan beradab dalam keluarga adalah mudah dan tidak perlukan satu bentuk proses pengajaran formal seperti dalam kelas. Proses pendidikan ini sebenarnya lebih dekat dengan pepatah Melayu ‘Alah bisa tegal biasa’. Ini kerana pembangunan ini merupakan pembangunan yang berterusan yang saling sokong menyokong antara suami isteri selaku ibu dan ayah serta anak-anak. Amalan kehidupan ini jika sudah menjadi kebiasaan dengan sendiri mudah dilakukan oleh sesiapa jua, walaupun ketika proses pendidikan ini memerlukan jangka waktu yang panjang dan berterusan.
Tatacara adab kehidupan Rasulullah s.a.w. ini bukanlah perintah yang wajib tetapi sangat penting dalam memberikan perlindungan, keberkatan dan keselamatan daripada Allah S.W.T. kepada manusia. Oleh itu, tidak rugi jika setiap ibu bapa berusaha meningkatkan adab kehidupan ini dalam diri dan dalam masa yang sama mendidik anak dengan kebiasaan yang mabruk ini. Nilai adab kehidupan yang tinggi ini sangat dicemburui oleh syaitan yang sentiasa cuba menjauhkan manusia daripada mengamalkannya. Syaitan sentiasa berusaha untuk melupakan manusia daripada mengingati Allah S.W.T. dan dari mengamalkan adab kehidupan Rasulullah s.a.w. pada setiap tindakan yang manusia ingin lakukan. Satu hadis berbunyi (al-Tarmidhi, 1994: 3332; al-Nasa’i, t.thn.: 1331; Ibn Majah, t.thn.: 916; Ahmad, 1994: 6210),

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو رَضِي اللَّهُ عَنْهممَا قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ خَلَّتَانِ لَا يُحْصِيهِمَا رَجُلٌ مُسْلِمٌ إِلَّا دَخَلَ الْجَنَّةَ أَلَا وَهُمَا يَسِيرٌ وَمَنْ يَعْمَلُ بِهِمَا قَلِيلٌ يُسَبِّحُ اللَّهَ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلَاةٍ عَشْرًا وَيَحْمَدُهُ عَشْرًا وَيُكَبِّرُهُ عَشْرًا قَالَ فَأَنَا رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ يَعْقِدُهَا بِيَدِهِ قَالَ فَتِلْكَ خَمْسُونَ وَمِائَةٌ بِاللِّسَانِ وَأَلْفٌ وَخَمْسُ مِائَةٍ فِي الْمِيزَانِ وَإِذَا أَخَذْتَ مَضْجَعَكَ تُسَبِّحُهُ وَتُكَبِّرُهُ وَتَحْمَدُهُ مِائَةً فَتِلْكَ مِائَةٌ بِاللِّسَانِ وَأَلْفٌ فِي الْمِيزَانِ فَأَيُّكُمْ يَعْمَلُ فِي الْيَوْمِ وَاللَّيْلَةِ أَلْفَيْنِ وَخَمْسَ مِائَةِ سَيِّئَةٍ قَالُوا فَكَيْفَ لَا يُحْصِيهَا قَالَ يَأْتِي أَحَدَكُمُ الشَّيْطَانُ وَهُوَ فِي صَلَاتِهِ فَيَقُولُ اذْكُرْ كَذَا اذْكُرْ كَذَا حَتَّى يَنْفَتِلَ فَلَعَلَّهُ لَا يَفْعَلُ وَيَأْتِيهِ وَهُوَ فِي مَضْجَعِهِ فَلَا يَزَالُ يُنَوِّمُهُ حَتَّى يَنَامَ قَالَ أَبمو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ
Terjemahan: Abdullah bin ‘Amr r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda, “Dua perkara yang tidak dilakukan seorang lelaki muslim melainkan pastilah masuk ke syurga. Ketahuilah kedua-dua perkara ini adalah sangat ringan (untuk dilakukan) namun sedikit sangat orang yang mengamalkannya, iaitu bertasbih kepada Allah setiap kali selepas solat sepuluh kali, dan bertahmid kepada-Nya sepuluh kali dan bertakbir kepada-Nya sepuluh kali. ‘Abdullah bin ‘Amr menambah, “Aku melihat Rasulullah s.a.w. mengiranya sendiri dengan tangannya.” Rasulullah menyambung sabdanya, “Maka semua sekali berjumlah 150 puluh disebut dilidah sedangkan dalam timbangan dacing amal sebagai 1500. Kemudian jika engkau mengambil tempat untuk tidur, lalu engkau bertasbih, bertahmid dan bertakbir dengan jumlah 100 semuanya, maka itu adalah 100 pada sebutan lidah namun seribu pahalanya dalam timbangan dacing amal. Lalu Rasulullah s.a.w. bertanya, “Siapa yang boleh melakukan dosa sehari semalam dengan 2500 dosa?” Kamipun bertanya, “Bagaimana amalan itu sampai tidak dilakukan (oleh umat Islam)?” Rasulullah s.a.w. menjelaskan, “Syaitan datang kepada seorang kamu ketika solat dan seterusnya dia berkata, “Ingatlah ini, ingatlah ini”, sehingga dia berserabut memikirkan urusannya dan syaitan berharap dia mengabaikan amalan tersebut. Kemudian sekali lagi syaitan datang di tempat tidurmu dan mengantuk-ngantukannya sehingga dia tidur (tanpa melakukan amalan itu.” Imam Abu Isa menegaskan bahawa hadis ini ialah hadis hasan sahih. (Al-Tarmidhi, al-Nasa’i, dan Ibn Majah)

Dalam hadis ini jelas menunjukkan bagaimana usaha syaitan menjauhkan umat Islam daripada melakukan amalan zikir selepas solat dan satu adab tidur, iaitu bertasbih, bertahmid, dan bertakbir sebanyak seratus kali sebelum tidur supaya mereka tidak mendapat pahala yang dijanjikan di alam akhirat. Sebab itu tidak pelik walau pun biasa mengamalkan adab dan sudah menjadi amalan harian, ada ketikanya umat Islam masih lagi terlupa untuk membaca doa dan mempraktikan amalannya.
Usaha pertama dalam membangunkan anak-anak dengan tatacara kehidupan beradab ialah dengan mengajarkan doa yang disunatkan untuk kita berdoa dalam melakukan sesuatu amalan harian. Justeru, sebagai satu proses pendidikan, bapa sebagai ketua keluarga perlu membacakan doa dengan kuat supaya ibu dan anak-anak boleh dengar dan mengikuti dengan baik doa yang diperdengarkan. Mengajar doa harian ini jangan dalam bentuk yang memaksa kepada anak-anak. Tetapi hendaklah diterapkan dengan keadaan santai dan bersahaja. Doa yang dibacakan pada peringkat awal mestilah dengan pendek-pendek, satu atau dua perkataan sekali supaya boleh diikut oleh isteri dan anak. Peringkat kedua setelah anak boleh mengikut dengan baik, bacaan doa tersebut disambung kepada lebih panjang, iaitu tiga atau empat perkataan sekali.
Setelah beberapa ketika Doa yang diperdengarkan hari-hari ketika menaiki kenderaan, turun kenderaan, masuk dan keluar rumah, memula dan menyudahkan makanan, berpagi dan berpetang, ketika hujan turun, ketika menaiki jambatan, dan lain-lain, jika tidak seminggu, dua minggu, atau sebulan hingga ke beberapa bulan, akhirnya semua doa-doa ini akan diingati dengan baik oleh isteri dan anak-anak.

Sekalipun sesuatu doa itu panjang, tetapi jika diperdengarkan secara berterusan daripada mulut sang ayah, akhirnya isteri dan anak akan dapat menghafalnya dengan baik dan sempurna. Satu perkara yang penting juga, iaitu tumpuan usaha perlu dilipat gandakan kepada anak yang pertama atau sulong untuk mengingati doa harian yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w. ini secara berterusan, ini kerana anak pertama sangat membantu adik-adiknya untuk mengingati doa yang telah dihafalnya dengan lebih praktikal dan bersahaja serta menggunakan bahasa kanak-kanak yang mudah diikuti oleh adik-adiknya berbanding cara bacaaan ibu dan ayah mereka.
Ketika tahap ini, kadang-kadang anak ini menjadi pengingat kepada ayah dan ibu serta adik-adiknya agar berdoa ketika dia bertemu dengan sesuatu situasi yang perlukan bacaan doa. Sebaliknya pula jika anak ini lupa, ibu atau ayah pula berpesan untuk membaca doa antara mereka dan berpesan kepada anak-anak. Dengan ini, amalan doa ini akan terus dapat diamal dan dijayakan pengamalannya tanpa henti. Begitu juga doa ini juga perlu dibaca sama ada ketika bersama ahli keluarga sendiri atau ada orang luar yang menyertai keluarga. Ini juga merupakan satu proses pendidikan kepada ahli keluarga sendiri dan ahli keluarga orang lain.

Pengalaman seorang pengamal doa ini mendapati doa yang selalu diajarkan kepada anak-anaknya mampu pula mendorong ibu bapa mertua, dan ipar duai yang menumpang sekali dalam keluarganya ketika berpegian bersama ahli keluarganya untuk mengamalkannya pula dalam keluarga mereka atau keluarga baru mereka. Mungkin kerana malu atau mungkin kerana seronok melihat dan mendapati anak-anak kecil sekalipun doa itu panjang sudah boleh menghafal dan mengamalkannya dalam kehidupan harian mereka berbanding mereka yang lebih dewasa yang masih belum mampu menghafal dan mengamalkannya.
Perkara kedua pula mengikuti adab yang berbentuk tingkah laku Rasulullah s.a.w. Perkara asas dalam tingkah laku ini ialah mengajarkan anak-anak dengan memulakan sesuatu perbuatan yang baik dengan dimulakan dengan tangan atau kaki kanan. Ini kerana Rasulullah s.a.w. amat memberati perkara ini dalam banyak perkara kehidupan beliau. Satu hadis menjelaskan (al-Bukhari, 1994: 408; Muslim, 2001: 395; al-Tarmidhi, 1994: 553; Ibn Majah, t.thn.: 395):

أن رسول الله كان يحب التيمن في طهوره إذا تطهر وفي ترجله إذا ترجل وفي انتعاله إذا انتعل
Terjemahan: “Bahawa Nabi s.a.w. adalah suka mendahulukan anggota kanan ketika bersuci, melangkah dan memakai kasut.”(Muslim)

Dalam riwayat al-Nasa’i (t.thn.: 418 dan 4973) dan Abu Dawud (1994: 3611) terdapat tambahan “Dengan setiap perkara atau urusan yang baik (Baginda s.a.w. sedaya upaya menggunakan sebelah kanannya).” Namun cuba perhatikan bayi anda, secara purata pada pandangan penulis yang telah memiliki empat orang anak, anak-anak ini sejak bayi akan suka memegang sesuatu dengan tangan kiri mereka. Sama ada memegang botol susu atau memegang biskut, mereka memegang dengan tangan kiri. Begitu juga apabila mereka hendak menyarungkan kaki untuk memakai kasut atau selipar, mereka terdorong untuk menyarungkan kaki kiri dahulu. Perlakuan ini, mungkin dorongan daripada bisikan syaitan kerana perlakuan anak ini merupakan amalan syaitan yang ditegaskan oleh Rasulullah s.a.w. yang menjelaskan (Muslim, 2001: 3764; Abu Dawud, 1994: 3283; Ahmad, 1994: 4309),

عَنْ ابْنِ عُمَرَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ قَالَ إِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَأْكُلْ بِيَمِينِهِ وَإِذَا شَرِبَ فَلْيَشْرَبْ بِيَمِينِهِ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَأْكُلُ بِشِمَالِهِ وَيَشْرَبُ بِشِمَالهِ
Terjemahan: Ibn ‘Umar r.a. berkata, “Rasulullah s.a.w. bersabda, “Apabila seorang kamu makan, hendaklah dia makan dengan tangan kanannya dan dan apabila seorang kamu minum, hendaklah dia minum dengan tangan kirinya. Ini kerana sesungguhnya syaitan makan dengan tangan kirinya dan minum dengan tangan kirinya.”(Muslim) Ini menunjukkan bahawa perlakuan anak makan dan minum dengan tangan kiri ini sangat bertentangan dengan hadis bahkan dalam hadis yang lain Rasulullah s.a.w. begitu marah dengan menggunakan tangan kiri ini dalam sabdanya (Muslim, 2001: 3766):

عَنْ ابْنُ سَلَمَةَ بْنِ الْأَكْوَعِ أَنَّ أَبَاهُ حَدَّثَهُ أَنَّ رَجُلًا أَكَلَ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ بِشِمَالِهِ فَقَالَ كُلْ بِيَمِينِكَ قَالَ لَا أَسْتَطِيعُ قَالَ لَا اسْتَطَعْتَ مَا مَنَعَهُ إِلَّا الْكِبْرُ قَالَ فَمَا رَفَعَهَا إِلَى فِيهِ
Terjemahan: Ibn Salmah bin al-Akwa‘ katanya “Bapanya menceritakan perihal seorang lelaki yang makan bersama Rasulullah s.a.w. dengan kirinya. Lalu Rasulullah s.a.w. menasihatinya, “Makanlah dengan tangan kananmu.” Lelaki itu memberi alasan, “Aku tidak terdaya.” Rasulullah membalas, “Kamu tidak berdaya? Sebenarnya apa yang menegahmu menggunakan tangan kiri adalah kerana sifat sombongmu!” Perawi berkata, “Sejak daripada itu, dia benar-benar tidak berdaya mengangkat tangan kanan ke mulutnya.” (Muslim)

Oleh itu, untuk mendidik mereka dengan kebiasaan adab menggunakan tangan dan kaki kanan sebagai ayah atau ibu, mereka perlu tukarkan pegangan anak terhadap makanan daripada tangan kiri ke tangan kanan mereka sambil berpesan agar menggunakan tangan kanan dan elakkan daripada menggunakan tangan kiri. Pesanan hendaklah pendek, ringkas dan jelas seperti “Kakak! Gunakan tangan kanan”, “Sofiah, sarung kaki kanan dulu”. Tindakan ini, perlu diajarkan sekalipun anak itu belum boleh bercakap.

Pesanan ini, perlu dilakukan berterusan sejak anak mula memegang makanan mereka atau mula menyarungkan kaki ke dalam kasut atau selipar sehinggalah sampai satu tahap mereka janggal untuk memegang dengan tangan kiri atau menyarung dengan kaki kiri dahulu. Dalam proses ini, didapati anak yang belum boleh bercakap sekalipun jika selalu ditukarkan pegangan tangan mereka dari tangan kiri ke tangan kanan atau membantu menyarungkan kaki kanan dahulu berbanding kaki kiri disamping pesanan ingatan, mereka akan melakukan sendiri dengan hanya berpesan kepada mereka...bersambung..

Sunday, January 11, 2009

Kepentingan Kehidupan Beradab

Penulis terpanggil menceritakan satu pengalaman tentang peri pentingnya kehidupan Rasulullah s.a.w. sebagai jaminan keselamatan, kesejahteraan dan kebahagian rumahtangga. Cerita ini merupakan cerita yang dikongsikan kepada khalayak pembaca tentang pengalaman seorang pengamal adab kehidupan Rasulullah s.a.w. yang mendapat manfaat daripada adab tersebut. Beliau sememangnya sejak zaman bujangnya sangat perihatin tentang doa yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w. ketika masuk ke rumah. Doa ini dipetik daripada riwayat al-Tarmidhi (1994: 4432), iaitu:

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ خَيْرَ الْمَوْلَجِ وَخَيْرَ الْمَخْرَجِ بِسْمِ اللَّهِ وَلَجْنَا وَبِسْمِ اللَّهِ خَرَجْنَا وَعَلَى اللَّهِ رَبِّنَا تَوَكَّلْنَا.
Terjemahan: Ya Allah ya Tuhan! Sesungguhnya aku meminta kepadamu sebaik-baik tempat masuk dan sebaik-baik tempat keluar. Dengan nama Allah kami masuk dan dengan nama Allah kami keluar dan kepada Allah S.W.T., Tuhan kami, kami bertawakkal.

Beliau berkahwin dan dikurniakan seorang bayi yang masih kecil sebagai anak pertama mereka. Satu malam sewaktu beliau tiga beranak balik daripada kampung mereka, mereka terlupa membaca doa ini yang selalu diamalkan bersama-sama kerana kepenatan. Dalam beberapa ketika selepas masuk ke rumah, bayi mereka mula menangis dengan tangisan yang kuat dan berterusan. Pelbagai usaha seperti seperti memberi susu, menukar lampin, menyapu minyak angin ke perut bayi mereka kerana berkemungkinan kembung perut dan membuaikannya di buaian, tetapi semua tindakan ini tidak berjaya untuk menghentikan tangisannya. Usaha kedua yang dilakukan oleh beliau suami isteri pula ialah dengan membacakan surah Yasin, ayat al-Kursi dan al-Ma‘uzat yang disapukan kepada bayi mereka, tetapi usaha ini juga tidak berjaya menghentikan tangisannya. Ini diikuti pula dengan beliau bangun dengan solat hajat, minta dilindungkan Allah S.W.T. daripada segala ganguan terhadap bayi, namun masih tidak berjaya. Secara tiba-tiba sang suami bertanya kepada isterinya: “Eh! Tadi kita masuk, kita baca doa ke tidak?” Isterinya menggeleng bersetuju bahawa mereka lupa untuk membaca doa masuk ke rumah seperti yang selalu mereka amalkan. Lalu si suami mendokong bayinya yang masih menangis dan mengajak isterinya keluar daripada rumah bersama-sama. Beliau seterusnya mengajak isterinya masuk kembali ke dalam rumah dengan membaca doa masuk ke rumah, memberi salam dan melangkah masuk ke dalam dengan kaki kanan. Dengan izin Allah S.W.T. percubaan kali ini berjaya memberhentikan tangisan bayi mereka. Dalam beberapa ketika selepas bayi berhenti menangis, bayi itu terus tidur dengan nyenyak. Sejak dari itu, mereka berdua bertambah yakin terhadap kesan doa dan adab kehidupan Rasulullah s.a.w. terhadap kehidupan mereka sehingga mereka semakin memberi perhatian dalam banyak aspek kehidupan mereka untuk mengikut tatacara adab yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w.

Adat orang tua-tua selalu melarang kita supaya pulang segera sewaktu senja menjelang tiba. Begitu juga apabila senja menjelang, pintu dan tingkap rumah hendaklah ditutup rapat. Penulis sendiri masih terngiang-ngiang dengan jeritan ibu yang menyuruh tutup segala tingkap dan pintu rumah sewaktu senja menjelang. Begitu juga mereka amat melarang seseorang yang baru tiba dari musafir yang jauh, untuk terus pegang bayi yang masih kecil, takut terkejut kata mereka. Sebenarnya adat ini ada kebenarannya dalam hadis Nabi, cuma kenapa dan bagaimana untuk jalan penyelesaian kepada masalah ini tidak pula dijelaskan dengan terang dan jelas.
Hadis nabi ada menjelaskan bahawa pada waktu senja syaitan paling banyak berkeliaran untuk mengganggu manusia sebagaimana dalam satu riwayat yang menjelaskan (Ahmad, 1994: 14369):

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ احْبِسُوا صِبْيَانَكُمْ حَتَّى تَذْهَبَ فَوْرَةُ الْعِشَاءِ فَإِنَّهَا سَاعَةٌ تَخْتَرِقُ فِيهَا الشَّيَاطِين.
Terjemahan: Daripada Jabir bin ‘Abdullah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda, “Kurunglah anak kecilmu (di rumah) menjelang malan sehingga habisnya waktu malam, kerana sesungguhnya ketika itu waktu syaitan sedang mengganas.”
(Ahmad)

Justeru, selain daripada mengelak nyamuk aedies masuk ke rumah kerana mereka suka berkeliaran pada awal pagi dan awal malam, menutup pintu dan tingkap pada waktu senja itu juga menghalang syaitan yang sedang banyak berkeliaran di luar rumah dari masuk ke dalam rumah.
Begitu juga, ketika musafir tidak kira jauh atau dekat, banyak makhluk halus khususnya syaitan yang mengikut serta dengan orang yang bermusafir yang ingin masuk ke rumah menyertai manusia bermalam dan berkongsi makan malam bersama. Hal ini ada ditegaskan oleh Rasulullah s.a.w. dalam satu hadis
(Muslim, 2001: 3762; Abu Dawud, 1994: 3273; Ibn Majah, t.thn.: 3877; Ahmad, 1994: 14202):

عن جابر بن عبد الله أنه سمع النبي يقول إذا دخل الرجل بيته فذكر الله عند دخوله وعند طعامه قال الشيطان لا مبيت لكم ولا عشاء وإذا دخل فلم يذكر الله عند دخوله قال الشيطان أدركتم المبيت فإذا لم يذكر الله عند طعامه قال أدركتم المبيت والعشاء
.
Terjemahan: Daripada Jabir bin ‘Abdullah r.a. bahawa dia mendengar Nabi s.a.w. bersabda, “Apabila seseorang mengingati Allah S.W.T. ketika masuk ke rumah dan ketika makan, maka syaitan berkata kepada sahabatnya; “Kamu semua tidak dapat bermalam di rumah tersebut dan tidak boleh makan malam bersama mereka. Apabila masuk seseorang (ke rumahnya), lalu dia tidak mengingati Allah S.W.T. ketika masuknya, syaitan berkata, “Nampaknya kamu boleh menginap (di rumah ini). Kemudian apabila dia tidak juga mengingati Allah S.W.T. ketika makannya, Syaitan berkata, “Nampaknya kamu boleh menginap bahkan kamu boleh pula menikmati juadah makan malam (di rumah ini).”
(Muslim)

Hadis ini dengan jelas memberi tahu peranan mengingati Allah S.W.T. ketika masuk ke rumah dan ketika menjamu makanan. Mengingati Allah dengan berdoa seperti doa yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w. ketika kedua-dua amalan ini dilakukan mampu menghalang syaitan daripada menyertai manusia masuk ke dalam rumah untuk dijadikan ‘hotel’ bagi mereka serta menghalang mereka juga daripada ‘makan besar’ bersama-sama dengan ahli rumah tersebut.
Sememangnya Allah S.W.T. menjadikan syaitan sebagai makhluk yang dibenar untuk menggoda dan merosakkan manusia. Firman Allah S.W.T.:
َ
وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَأَجْلِبْ عَلَيْهِم بِخَيْلِكَ وَرَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِي الأَمْوَالِ وَالأَوْلادِ وَعِدْهُمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلاَّ غُرُورًا
Terjemahan: Dan desak serta pujuklah sesiapa yang engkau dapat memujuknya dengan suaramu; dan kerahlah penyokong-penyokongmu yang berkuda serta yang berjalan kaki untuk mengalahkan mereka; dan turut - campurlah dengan mereka dalam menguruskan harta-benda dan anak-anak (mereka); dan janjikanlah mereka (dengan janji-janjimu). padahal tidak ada yang dijanjikan oleh syaitan itu melainkan tipu daya semata-mata.” (Al-Isra’, 17:64)

Namun, kasih sayang Allah S.W.T. pula bagi umat Islam dengan memberikan mereka amalan tatacara adab kehidupan Baginda s.a.w. sebagai penghalang dan pendiding daripada ganguan kedurjanaan mereka.

Saturday, January 3, 2009

Tatacara Kehidupan Beradab..

Penulis : Kamarul Azmi Jasmi, UTM

Tatacara kehidupan beradab Rasulullah s.a.w. terdiri dalam bentuk doa-doa harian dan amalan harian. Doa harian ini termasuklah doa ketika bangun tidur, doa sebelum masuk dan selepas keluar tandas, doa dipagi hari, doa keluar rumah, doa naik kenderaan, doa turun kenderaan, doa sebelum dan selepas makan, doa waktu petang, doa ketika masuk ke rumah, dan doa sebelum tidur. Semua doa ini sememangnya seorang Islam akan lalui sehari-hari. Justeru doa ini perlu diingati dan diamalkan apabila melakukannya. Bagi yang sudah berkeluarga, doa-doa asas dalam pembentukan keluarga pula perlu ditambah mengikut keperluan kekeluargaan.
Manakala amalan harian pula menyentuh tentang amalan dan adab yang sewajarnya dilakukan di samping doa yang dinyatakan di atas. Sebagai contoh apabila seorang bangun tidur di samping membaca doa bangun tidur ini (al-Bukhari, 1994: 5837; Muslim, 2001: 4886; Ibn Majah, t.thn.: 3870; Ahmad, 1994: 20404; al-Darimi, t.thn.: 2570):

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَحْيَانَا بَعْدَ مَا أَمَاتَنَا وَإِلَيْهِ النُّشُورُ .

Terjemahan: Segala puji bagi Allah yang menghidupkan kami selepas mematikan kami dan kepada-Nya tempat kembali.

Dia perlu bertingkah laku adab bangun tidur seperti yang dianjurkan Rasulullah s.a.w. seperti berikut, iaitu tidak mencelup dengan tangan apa sahaja bekas air sebelum membasuh tangan, mengambil air wuduk dan bersolat sekurang-kurannya dua rakaat sama ada solat subuh atau solat sunat tahajjud atau sebagainya. Ini kerana perbuatan ini akan menyebabkan ikatan rantai yang dilakukan oleh syaitan ketika tidur yang panjang dapat dirungkaikan. Rasulullah s.a.w. bersabda (al-Bukhari, 1994: 58/2; al-Nasa’i, 1930: 203/3; Abu Dawud, 1994: 307/1; Ibn Majah, t.thn: 421/1; Ahmad, 1994: 36/3),

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّه قَالَ يَعْقِدُ الشَّيْطَانُ عَلَى قَافِيَةِ رَأْسِ أَحَدِكُمْ إِذَا هُوَ نَامَ ثَلاَثَ عُقَدٍ يَضْرِبُ كُلَّ عُقْدَةٍ عَلَيْكَ لَيْلٌ طَوِيلٌ فَارْقُدْ فَإِنِ اسْتَيْقَظَ فَذَكَرَ اللَّهَ انْحَلَّتْ عُقْدَةٌ فَإِنْ تَوَضَّأَ انْحَلَّتْ عُقْدَةٌ فَإِنْ صَلَّى انْحَلَّتْ عُقْدَةٌ فَأَصْبَحَ نَشِيطًا طَيِّبَ النَّفْسِ وَإِلاَّ أَصْبَحَ خَبِيثَ النَّفْسِ كَسْلاَنَ.

Terjemahan: Abu Hurairah r.a. melaporkan Rasulullah s.a.w. bersabda, “Syaitan mengikat di tengkuk kamu ketika sedang tidur dengan tiga rantai pada malam yang panjang. Oleh itu, uraikanlah, pertamanya apabila dia bangun dan mengingati Allah S.W.T. (dengan doa) terbukalah satu ikatan. Kemudian apabila dia berwuduk, terbukalah satu lagi ikatan. Selepas itu, apabila dia bersolat, terbukalah ikatan terakhir. (Dengan terbukanya semua ikatan tersebut) jadilah paginya dalam keadaan bijaksana dan baik nafsu dan dirinya. Jika tidak, jadilah paginya buruk nafsunya dan malas sifatnya.

(Al-Bukhari)

Begitu juga ketika berdoa naik kenderaan dia perlu mengikuti adab berbentuk amalan dan tingkah laku, iaitu memulakan pijakan kaki dengan kaki kanan ke atas kenderaannya di samping membaca bismillah, menggerakkan kenderaannya dahulu sebelum membaca doa berkenderaan (Abu Dawud, 1994: 599/2). Contoh lain pula ialah doa ketika masuk ke rumah perlu disertakan adab dengan perbuatan. Doa hendaklah dibaca beberapa langkah sebelum masuk ke rumah. Apabila sampai ke depan pintu, salam diberi dalam keadaan tidak terlalu kuat sehingga membangunkan orang tidur dan tidak terlalu perlahan sehingga orang yang masih sedar tidak pula dapat mendengarnya. Lalu barulah pijakan kaki kanan dimulakan ketika masuk ke rumah. Begitulah seterusnya adab yang lain.
Dalam tulisan ini penulis tidak akan menyatakan secara mendalam tatacara adab dan doa yang hendak dipraktikkan kerana tumpuan tulisan ini adalah untuk melihat kepentingan tatacara kehidupan beradab tersebut dan bagaimana untuk membangunkan tatacara adab tersebut dalam keluarga secara praktikal. Manakala bagi mengetahui isi doa dan amalan adab tersebut, para pembaca boleh mendapatkannya dalam buku yang lain yang banyak dibincangkan oleh penulis yang lain. Penulis sendiri mempunyai keazaman untuk menyusun satu buku lengkap tatacara adab ini dengan bersandarkan dalil dan hukum mengikut pandangan ulama di lain kesempatan bagi memberikan alternatif kepada pembaca dalam memilih bahan bacaan untuk pembangunan adab kehidupan Rasulullah s.a.w. ini.

Related Posts with Thumbnails