Tuesday, October 6, 2009

Termanggu khayalan semalam...

Penunggu tv
Beberapa minggu kebelakangan ini saya dibelenggu dengan rancangan-rancangan menarik di televisyen. Maybe sebab ada diantaranya hobi dan kegemaran saya tapi kalau diikutkan tidaklah ia menarik mana. Salah satu antaranya ialah FIFA World Cup under 20 yang ditayangkan di televisyen mesir secara live. Sebelum ini saya tidak pernah dengar dan lihat Piala Dunia diacarakan untuk bawah 20 tahun. Entah kali pertama atau sememangnya saya tidak pernah tahu. Sebenarnya saya bukanlah peminat fanatik bola, jika tidak kerana mesir menjadi tuan rumah dan menayangkan secara live tidaklah saya tergila-gila kesana kesini mencari siapa yang mempunyai channel ini. Beberapa negara gergasi bola dunia beraksi seperti Brazil, Italy, Spain dan Egypt sendiri (Malaysia tidak tersenarai huhu..) Egypt beraksi cemerlang dengan menewaskan Italy 4-2 baru-baru ini.
Fatafeat juga antara rancangan yang membuat saya terpaku didepan tv. Mungkin anda tertanya rancangan apakah itu?hehe... sebenarnya ia adalah rancangan masak-memasak(malu). Fatafeat menampilkan chef-chef diseluruh dunia dalam pelbagai kategori memperlihat kehebatan bakat memasak mereka. Kebanyakannya ialah chef lelaki (bangga) antara yang saya minati ialah Jimie Oliver. Style memasak beliau cukup unik dan simple. Kebiasaannya beliau mempamerkan masakan tradisional dan menggunakan sayuran yang ditanam sendiri disekeliling rumah beliau. Dan yang paling penting minyak zaitun tidak pernah terlepas dari resepi beliau. Mungkin sebab itu beliau dinamakan Oliver. Agaknyalah.

Next job
Semenjak bermula puasa kerja saya bertimbun-timbun padahal study xabis-abis lagi. hehe... Transkrip tesis-kerja pertama yang perlu disiapkan. Transkrip ini milik seorang pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa yang sedang menyiapkan tesis ph.D. Bukanlah banyak mana pun tapi disebabkan puasa, kemalasan melanda (alasan je tu) sehingga bertangguh-tangguh. Tajuk kali ini mengenai Arabic Speaking Skill dikalangan pelajar-pelajar melayu. Mungkin disebabkan ada kaitan dengan takhasus saya dapat juga saya siapkan akhirnya..(letih juga) Sesiapa yang mahu ditranskrip tesis mereka boleh hubungi saya ye (promote).
Dalam pada itu saya kena menyelesaikan urusan kuliah dan sijil asli milik sahabat yang sudah pulang ke Malaysia. Memang kesabaran diperlukan bila berurusan dengan ammu arab ni, beberapa kali berulang-alik masih tidak siap juga. Lega bila semua selesai juga.
Kerja dimalam raya menyiapkan tempahan satey untuk jamuan raya Kedutaan Malaysia sebanyak 2 ribu cucuk!!..WOWww..terpaksa bersengkang mata dan hampir-hampir pengsan hendak menyaipkannya. Nasib baik ramai yang membantu, jika tidak... raya tahun ni atas katil je (tido sepanjang tahun) Sembahyang raya pun terbayang-bayang si katil dan bantal memanggil-manggil.
Next job ialah memasang security access number di pintu rumah Wilayah Persekutuan. Pegawainya dah minta pasang sejak sebelum puasa lagi sampai sekarang tak selesai lagi. Rumah selangor, johor dan terengganu dah siap lama. Rumah Pahang pun ada minta untuk pasang tapi masih tak dapat beri jawapan sehingga yang satu ni siap sepenuhnya. Bersabar ye..hehe.

Kuliah
" 3 Oktober 2009 Tarikh Permulaan Sesi Perkuliahan Bagi Universiti Al - Azhar Dan Universiti - universiti Di Sekitar Negara Mesir" begitulah pengumuman dari website PMRAM, persatuan naungan kami. Sessi perkuliahan yang baru ni pasti mencabar dengan urusan dan subjek-subjek baru. Tekad dalam hati untuk memanfaatkan sepenuhnya masa-masa yang ada dan mengutip ilmu-ilmu yang masih tidak dimiliki. Dan semoga ini adalah tahun terakhir bagi saya dalam ijazah (sedih) Doakan ye kawan-kawan.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails