Friday, December 19, 2008

Tadhiyah itu Pengorbanan..

Bergemanya takbir memecah angkasa, sayup kedengaran di seluruh pelusuk dunia, Allahu akbar..Allahu akbar..Allahuakbar..walillahilham. Hari ini merupakan hari kegembiraan bagi semua umat islam diseluruh dunia. Aidiladha kembali menjelma menjanjikan seribu erti dan pengorbanan bagi setiap insan,kemeriahan dan kegembiraan disambut dengan keimanan penuh rasa syukur pada Rabbul Izzati yang mengurniakan nikmat sejuta rasa ini.
Tiada lafaz yang terucap, tiada kata yang tertancap melainkan panjatan doa penuh kesyukuran atas peluang yang diberikan untuk kembali merasai kenikmatan ini. Nikmat sebuah pengorbanan dalam meniti kehidupan sebagai seorang insan di atas pentas dunia. Dunia yang penuh lakonan, di sinilah pengorbanan diperlukan dan di situlah pengorbanan dihamburkan. Biarpun genre-genre lakonan tidak menghibur, biarpun ia mencair sepi..tetap pengorbanan itu akan melebur.
" Berkorban apa saja, harta ataupun nyawa..itulah kasih mesra, sejati dan mulia..." dendangan lagu milik suara emas seniman terkenal menjadi satu semangat dalam perjuangan yang diharungi. Biarpun harta setinggi gunung, nyawa seluas lautan tanpa ada pengorbanan kasih dan mesra ibarat debu-debu berterbangan ditiup angin lalu.
Tadhiyah itu pengorbanan?persoalan yang seringkali berlingkar difikiran, membuat otak buntu membatu. Mencari apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan tadhiyah itu?..fikir dan fikirkanlah...

0 comments:

Related Posts with Thumbnails