Tuesday, October 6, 2009

Novel Pilihan

Sebuah novel gabungan dua elemen iaitu thriller dan cinta, hasil karya Ashiya Mizuki.

Zell dan keluarganya merupakan pendatang baru di Tsubasa. Bapa Zell, Taka, bekerja dengan kerajaan sebagai Duta. Zell telah berkenalan dengan Yuki – seorang gadis yang menghidapi suatu penyakit ganjil, Xeroderma Pigmentosum (XP), yang boleh mengakibatkan kematian jika anggota badan terdedah kepada cahaya matahari. Zell dan Yuki juga mempunyai teman-teman rapat yang lain seperti Ryu, Kyu, Aoi dan Himai.

Kisah yang penuh debaran bermula selepas terjadi situasi luar jangkaan di mana hujan turun tanpa henti di tanah Tsubasa. Banjir besar telah melanda dan Zell telah pergi ke tempat tinggal Yuki yang terletak di tepi pantai untuk mencari teman wanitanya itu yang terperangkap dalam ribut.

Dalam pada yang sama, seluruh Tsubasa termasuk daerah selatan dan utara iaitu Yamaguchi dan Yamashita telah dikuasai oleh kuasa jahat kumpulan Yakuza. Presiden Tsubasa iaitu Tetsuya Onigiri, telah berkompromi dengan kumpulan Yakuza untuk menjayakan rancangannya. Tetsuya telah mengeluarkan arahan untuk menangguhkan pembukaan pintu Empangan Minami, sebuah empangan terbesar di Tsubasa sehingga mengakibatkan berlakunya banjir besar.

Selain daripada itu, Tetsuya juga ingin menculik Zell, dan membunuh Taka yang merupakan saksi utama dalam kes siasatan antarabangsa yang melibatkan Tetsuya. Komplot antara Tetsuya dan kumpulan Yakuza telah dibau oleh pihak penyiasat antarabangsa yang diketuai oleh Runa Kindaichi. Runa telah menjalankan siasatan dalam plot jenayah Tetsuya ini berdasarkan bukti-bukti yang ditemuinya.

Malapetaka yang berlaku bagaikan memberi 1001 hikmah kepada Zell dan Yuki. Setiap perkara yang berlaku telah memberi ruang untuk menyingkap kembali detik-detik pertemuan dan kisah percintaan mereka dari awal sehingga kini yang dipenuhi dengan kenangan yang gembira mahupun kehibaan. Gambaran-gambaran kenangan itu setia terpahat hingga terbawa ke dalam lena malam yang begitu panjang.

Namun kehidupan Zell dan keluarganya dikelilingi oleh ancaman dan ugutan sementara Yuki pula bertarung nyawa dengan penyakitnya yang tidak boleh terdedah kepada cahaya matahari menyebabkan hubungan mereka menjadi sangat terbatas dan sukar.

Dengan kuasa jahat Yakuza yang semakin berleluasa – ditambah pula dengan komplot dan konspirasi pihak kerajaan membuatkan segala permasalahan menjadi begitu rumit dan sukar diramal.

Apakah yang akan berlaku kepada Yuki dan Zell selepas itu? Apakah kesudahan perhubungan mereka? Adakah mereka akan menunggu sehingga banjir surut sedangkan mereka sedang diburu dan diancam? Berjayakah Yuki melawan penyakitnya?

Dan bagaimana pula dengan Runa bersama-sama dengan agen-agennya? Mampukan mereka mematahkan rancangan yang direncana oleh Tetsuya?

2 comments:

antarkus said...

mesti best novel ni,x la jiwang jek cam tuan punyer blog, ada gak la thriller gak..huhu..haha

antarkus said...

mesti best novel ni,x la jiwang jek cam tuan punyer blog, ada gak la thriller gak..huhu..haha

Related Posts with Thumbnails