Tuesday, January 26, 2010

Firaun kecil menganas..

Malam tadi saya sempat menyaksikan perlawanan suku akhir Piala Negara-negara Africa antara Mesir (Egypt) vs Cameroon. Mesir dibarisi pemain-pemain kelab al-Ahly dan Zamalek, sementara Cameroon dibarisi pemain-pemain bertaraf dunia seperti Eto', Idrissou, Alex Song dan ramai lagi. Perlawanan yang disiarkan di channel Al-Jazeera Sport 2 pada jam 7 malam waktu mesir bermula dengan rancak.

Pada awal minit ke-26 gawang mesir telah dibolosi satu goal hasil sepakan sudut Emana dan terkena tandukan Ahmad Hassan terus kedalam goal tanpa sempat diselamatkan penjaga goal mesir, Essam Hadary. Rasa tidak puashati membuatkan mesir mengasak keras lalu Ahmad Hassan membalas goal tadi dengan sepakan jauh dari luar kotak penalti pada minit ke-37.

Keputusan seri 1-1 dibawa hingga ke akhir perlawanan dan terpaksa diberi masa tambahan selama 30 minit. M.N Gedo membawa mesir mendahului cameroon apabila membuka jaringan pada minit ke-92 hasil kecuaian pemain pertahanan memberi bola kepada penjaga goal tapi sempat dirampas oleh Gedo dan menyepak bola leret masuk dibawah kelengkang.



Goal kontrovesi pada minit ke 103 apabila Ahmad Hassan mengambil sepakan percuma 37 meter dari gawang terkena palang gol dan jatuh menyentuh sedikit garisan goal tetapi dikira goal oleh pengadil. Mesir mendahului 3-1 sehingga pengadil meniup wisel penamat.

Empat negara yang layak pergi ke separuh akhir :
1) Ghana
2) Algeria
3) Egypt
4) Nigeria

0 comments:

Related Posts with Thumbnails