Tuesday, January 26, 2010

2012 ~ Permulaan Dajjal?

Alhamdulillah baru selesai exam paper yang ke-4... Subjek yang agak susah iaitu al-Hadith as-Syarif dari kitab Sunan Zakiyah fi al-Fadhail an-Nabawiyah. 10 perbahasan hadis yang panjang dimuatkan dalam satu kitab, setiap hadis dipecahkan kepada 10 kategori perbahasan lagi. Antara hadis yang menarik berkenaan kelebihan Madinah al-Munawarah. Dalam hadis itu dinyatakan Madinah sebagai pusat pentarbiyahan iman, tempat yang dicintai Nabi S.A.W dan sebagai tempat yang paling selamat ketika turunnya Dajjal membuat fitnah dan kerusakan diseluruh dunia.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيْسَ مِنْ بَلَدٍ إِلَّا سَيَطَؤُهُ الدَّجَّالُ إِلَّا مَكَّةَ وَالْمَدِينَةَ وَلَيْسَ نَقْبٌ مِنْ أَنْقَابِهَا إِلَّا عَلَيْهِ الْمَلَائِكَةُ صَافِّينَ تَحْرُسُهَا

"Tidak ada negeri (di dunia) melainkan akan dipijak (dilanda/diintervensi) oleh Dajjal kecuali Mekah dan Madinah kerana setiap jalan dan lereng bukit dijagai oleh barisan Malaikat." (HR Bukhari-Muslim)

Disini saya ingin berkongsi dengan pembaca berkenaan fenomena Dajjal. Pasti ramai dari kita sudah biasa dengar cerita-cerita berkenaan dajjal ini, kan?!..Ok berbalik kepada tajuk diatas, 2012 ~ permulaan Dajjal?! Kenapa 2012?, ok ini sebagai teori sahaja. Mungkin kebanyakan kita sudah melihat filem box office '2012' yang dewasa ini sedang menarik perhatian sebahagian besar penduduk planet bumi. Apakah sesungguhnya masalah filem ini?

Pertama, filem ini hendak mengkondisikan umat manusia untuk menyakini bahawa end of the time atau apocolypse bakal terjadi pada tarikh tertentu iaitu 21 Disember 2012. Ramalan ini sangat berbahaya dari sudut pandangan aqidah islam. Mengapa? kerana islam mengajar kita untuk menyedari bahawa hanya Allah sahaja yang mengetahui bila terjadinya hari Kiamat. Bahkan Nabi Muhammad S.A.W pun tidak mengetahuinya.

Maka sesiapa yang menonton filem ini lalu menyakini bahawa hari kiamat bakal terjadi pada tarikh 21 Disember 2012 beerti dia sudah mempertaruhkan eksistensi aqidahnya. Sebab sebagai seorang muslim sentiasa menyakini bahawa Allah Maha Mengetahui perkara nyata ataupun ghaib.

Selain itu filem ini ternyata berakhir dengan masih adanya segelintir manusia yang dapat survive bertahan hidup sesudahnya dahsyatnya peristiwa hari kiamat. Padahal dalam keimanan islam, kita diajarkan bahawa pada saat Malaikat israfil meniup sangkakala pertama sebagai tanda Kiamat berlangsung, maka segenap makhluk bernyawa akan dimatikan Allah. Bukti bahwa semua dimatikan ialah kemudian Malaikat Israfil meniup sangkakala yang kedua sebagai petanda berlangsungnya Hari Pembangkitan iaitu dimana kembalilah roh-roh ke jasadnya untuk hidup kembali.

َنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَنْ شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَى فَإِذَا هُمْ قِيَامٌ يَنْظُرُونَ

”Dan ditiuplah sangkakala, maka matilah siapa yang di langit dan di bumi kecuali siapa yang dikehendaki Allah. Kemudian ditiup sangkakala itu sekali lagi, maka tiba-tiba mereka berdiri menunggu (putusannya masing-masing).” (QS Az-Zumar ayat 68)

Kesimpulanya kita mengetahui bahawa idea disebalik filem ini sungguh mengerikan, kerana ia mengajak penonton mengingkari adanya hari kiamat dalam pengetian aqidah islam. Kiamat menurut prosedur filem peradaban sistem Dajjal hanyalah sebuah proses evolusi perjalanan kehidupan manusia di dunia. Sehingga berlangsungnya apocolypse, masih ada segelintir manusia yang sanggup terus hidup melewati dahsyatnya hari kehancuran tersebut. Lalu tentunya akan ada sejenis kehidupan dan peradaban baru yang muncul di muka bumi. Selanjutnya, siapakah yang bakal menerajui pimpinan dunia sesudah 2012?

Jika kita buka laman web www.whowillsurvive2012.com yang merupakan 2012- Offical Movie Site, maka bila anda klik kotak berjudul "The Experience", maka anda akan jumpa salah satu kotak pilihan lagi dengan tajuk Vote For The Leader of the Post 2012 World ~ ( pilihlah pemimpin dunia Abad ke 2012). Apakah gerangan maksudnya?

Sungguh membimbangkan kita bahawa gagasan mendasar disebalik filem in ialah keinginan prosedurnya untuk secara implisit mempromosikan kehadiran Sang Penyelamat dunia palsu iaitu Dajjal. Lalu Dajjal akan digambarkan sebagai Pemimpin dan Pelindung orang-orang yang selamat dari bencana 2012. Sungguh mereka benar-benar berharap bahawa umat manusia akan memandang Dajjal sebagai pemilik syurga dan neraka. yakni dialah Tuhan. Barangsiapa mematuhinya dan merasa perlu kepadanya bakal diberikan syurga. Dan barangsiapa yang mengingkarinya bakal dimasukan ke dalam neraka Dajjal.

Sehingga Rasulullah S.A.W bersabda :

وَإِنَّ مِنْ فِتْنَتِهِ أَنَّ مَعَهُ جَنَّةً وَنَارًا فَنَارُهُ جَنَّةٌ وَجَنَّتُهُ نَارٌ
“Dan sesungguhnya di antara fitnahnya Dajjal memiliki surga dan neraka. Maka nerakanya adalah surga (Allah) dan surganya adalah neraka (Allah).” (HR Ibnu Majah)

Wallahualam ~ Hanya Allah yang Maha Mengetahui.

5 comments:

Ery said...

Takut la plak.. Huhu

qdine said...

Seola-olah mereka tahu bila nak kiamat. Umat islam seharusnya berhati-hati dengan propaganda the hidden hand untuk memesongkan akidah umat islam. Kiamat itu pasti akan datang tapi HANYA ALLAH yang tahu.

Azah Rahaman said...

btul tu.. hanya allah shj yg mngetahui bila hari kiamat akan brlaku.. xde sapa2 yg mngetahuinya.. kita sbgai umat islam kita hanya perlu brhati-hati..

Unknown said...

takutnye. ajal, maut, kiamat akan dilalui oleh semua. hanya Allah mengetahui

Faarihin said...

tak pernah tengok lagi cerita ni..bahaya bagi mereka2 yg islam terlalu mempercayai cerita ini.. abe ajrin buat la entri pasal yakjuj dan makjuj plak.. nak tahu kisah tu plak..

p/s: wah.. sudah tukar layout lah dia.. hohoho..

Related Posts with Thumbnails