Thursday, January 7, 2010

Sains Futuristik dalam islam

Sains futuristik boleh digambarkan sebagai imaginasi yang melibatkan sains dan dilengkapi dengan ilmu pengetahuan yang akan mencetuskan sesuatu idea yang hebat dan di luar jangkauan manusia.

Pemikiran futuristik pula adalah kemampuan atau daya khayalan untuk menggambarkan sesuatu secara angan-angan atau khayalan. Sekiranya ia diseiringkan dengan ilmu pengetahuan, kemahiran dan alat bantu yang sesuai, makan angan-angan tadi tidak mustahil dizahirkan untuk kegunaan manusia.

Manusia sudah lama mengkaji bagaimana untuk mengeksploitasikan alam untuk kegunaan sejagat, daripada penggunaan gas dan petrol untuk tujuan pergerakan kenderaan, ataupun teknologi nuklear untuk penjanaan tenaga atau senjata, sehinggalah penggunaan tenaga suria untuk tujuan tenaga solar bagi sebagai alternatif kepada tenaga elektrik.

Manusia juga telah lama mendarat di bulan, sesuatu yang pastinya menjadi imaginasi dan khayalan manusia suatu ketika dulu.

Evolusi teknologi futuristik juga dilihat berkembang pesat, terutamanya dalam bidang maklumat dan komunikasi. Sistem telefon tanpa wayar (wireless phone) yang berkembang pesat daripada 2G, EGDE, GPRS, 3G, sehinggalah ke 4G yang bermatlamat untuk menyediakan perkhidmatan 'ultra' jalur lebar (kelajuan gigabit) akses kepada internet kepada pengguna telefon selular dan juga talian tetap.

Jarak yang jauh tidak begitu terasa lagi dengan banyaknya perkhidmatan video yang menghubungkan insan tersayang yang jauh di mata.

Kini telefon bimbit bukan sahaja berfungsi sebagai alat perhubungan, malah dimasa hadapan direka untuk pelbagai tujuan kerana ciri-ciri semulajadinya yang mudah dibawa.

Terbaru, telefon digunakan oleh saintis untuk memantau pencemaran alam dengan mengenalpasti jaringan 'kawasan panas' tempat-tempat yang mempunyai indeks udara yang kurang baik dan ini amat penting bagi orang yang menghidap penyakit asma.

Malah telefon skrin sesentuh juga dikatakan bakal digunakan sebagai pengimbas pantas untuk menentukan sakit apendiks. Teknologi RFID juga sedang giat dikaji untuk aplikasi seperti 'Smart Tag', perubatan, dan juga penanda untuk jemaah haji.

Saintis juga sedang mengkaji mereka alat perhubungan kepada pasukan tentera untuk berhubung sesama sendiri dan berkongsi taktik dan video ketenteraan melalui jaringan yang dipasang hanya di topi keselamatan mereka!

Nah, itu baru sahaja mengenai telefon dan komputer. Bayangkan banyak lagi aplikasi dan peralatan yang telah dan bakal dicipta untuk kemudahan dan kegunaan manusia. Teknologi nano, yang kini hangat diperkatakan sedang cuba dieksploitasi saintis untuk tujuan perubatan, elektronik, pembuatan dan sebagainya.

Penciptaan kereta canggih dan pintar juga bakal popular berikutan isu simpanan gas dan petroleum dunia yang semakin menyusut. Saintis dan jurutera sentiasa mencipta robot atau aplikasi robotik untuk digunapakai dalam bidang perubatan, penjagaan harian, ketenteraan, pembuatan dan sebagainya.

Begitu juga dengan perancangan untuk mewujudkan 'hotel angkasa' dan hotel bawah laut suatu hari nanti. Dengan adanya ilmu pengetahuan dan pengkajian yang mendalam, semua ini dan lain-lain tidak mustahil direalisasikan suatu hari nanti.

Kesalingan antara Islam dan Sains

Justeru, persoalannya adakah Islam menggalakkan perkembangan sains dan pemikiran kreatif? Sesetengah orang berpendapat bahawa agama adalah sesuatu yang statik, dan sains adalah sesuatu yang dinamik. Maka kedua-duanya tidak boleh sealiran.

Apatah lagi sesuatu yang futuristik. Pandangan ini adalah salah sama sekali, kerana Islam dan sains bukanlah sesuatu yang asing. Islam ialah agama yang mendukung faktor a'lamiah (universal).

Rasulullah SAW diutuskan sebagai pembawa rahmat bagi seluruh alam. Faktor alamiah ini telah membuktikan Islam berkembang sebagai suatu tamadun besar dan kemajuannya diterima oleh orang-orang Barat atau Eropah.

Ilmuwan Islam juga mengamalkan tradisi litaarafu atau kekenalan yang menyebabkan suburnya sikap terbuka untuk memperkongsikan aspek-aspek positif tamadun lain iaitu dan Barat dan Timur.

Daripadanya wujud sifat kesalingan (reciprocacity) yang menyebabkan tamadun Islam mampu berkembang hampir 700 tahun.

Asas apa yang telah menyebabkan ilmu sains dan teknologi Islam boleh diterima di Barat kalau tidak kerana manfaat dan sifat-sifat alamiahnya?

Bagaimana pula Islam boleh berkembang ke seluruh alam ini kalau tidak kemampuan agama ini melakukan adaptasi budaya dan tradisi yang didapati tidak bercanggah dengan prinsip dan akidah Islam?

Justeru adalah salah sama sekali tentang anggapan bahawa Islam mengongkong pemikiran umatnya, bahkan ia adalah agama yang menggalakkan tradisi berfikir, mengkaji dan berkreatif.

Di dalam al-Quran juga Allah telah banyak mengungkapkan banyak ayat yang melangkaui zaman. Isi kandungan al-Quran yang tidak pernah berubah dan sentiasa relevan dengan setiap perubahan zaman, malahan ilmu yang terdapat di dalamnya melampaui zaman ia diturunkan.

Pada zaman Rasulullah SAW yang dikenali zaman jahiliah, Allah menerangkan secara jelas kepada manusia mengenai pelbagai fakta sains yang melampaui batas pemikiran manusia ketika itu.

Antara fakta sains yang ditemui dan terdapat dalam al-Quran adalah semua cakerawala bergerak secara terapung (Yasin: 40), bumi bergerak (An-Naml: 88), atom adalah benda terkecil (Yunus: 61), pokok menghasilkan bahan bakar (Yasin: 80), dan mengenai altitud dan pernafasan (Al-An'aam: 125).

Begitu juga mengenai fakta bahawa adalah semua makhluk berpasangan (Adz-Dzaariyaat: 49), proses kejadian manusia (Al-Mu'minuun), kegunaan besi (Al-Hadiid: 25) dan langit yang terkawal (Al-Anbiyaa': 32). Justeru, al—Quran telah menceritakan kesemua ini dan banyak lagi untuk manusia mengkaji dan mengagungkan kebesaran Allah SWT.

Tokoh-tokoh saintis Islam juga telah banyak membawa rekaan, ilmu dan idea yang merentasi zaman. Abbas ibn Firnas contohnya seorang yang pakar dalam pelbagai bidang; kimia, kejuruteraan, muzik, astronomi dan sebagainya. Beliau dikatakan orang pertama untuk mereka payung terjun pada tahun 852M yang menjadi nadi kepada penciptaan kapal terbang selepas itu.

Abu'l Qasim al-Zahrawi juga terkenal dengan alat-alat pembedahan pada abad ke-11 dan cadangannya terhadap penubuhan hospital, dan kita pastinya maklum dengan tokoh perubatan Islam yang masyhur iaitu Ibnu Sina dengan kitabnya al Qanoun fi al Toubb yang telah menjadi rujukan di Eropah dan Latin selama beratus-ratus tahun.

Ini menunjukkan bahawa Islam sememangnya menggalakkan umatnya berfikir, mengkaji serta berusaha untuk memperbaiki diri dan umat.

2 comments:

shukrinorton said...

Salam..
singgah sini cari nuff ..saya pemburu nuff..
nuff anda zzzz.google tak kluar iklan..ada iklan tapi tak de dollarnya kalau saya klik..cuba tukal masukkan ads googel adjust bahagian untuk gambar sahaja kluar cuba set up balik...thanks...

shukrinorton said...

Blog yg lagi satu.....ada dollar kalau kita klik ...
blog yang ini tak de dollar kalau kita klik ,mmg iklan kluar tapi iklan kemasyarakatan tak de earning....

bukak penal acct GA
cari bhgian setting untuk gambar shj yg kluar kat sini...
cuba dulu tgok dlm masa 3 hari kluar tak iklan bergambar...slmat mencuba...

Related Posts with Thumbnails