Thursday, January 28, 2010

Tips-tips BOOMBASTIC untuk blogger !!

Haha..(ketawa dulu), pasti ramai tertanya-tanya apakah tips-tips yang hendak saya berikan kali ini, boombastik pula tuh.. biasanya para blogger akan memberikan tips-tips bagaimana menaik tarafkan blog mereka ataupun tips bagaimana hendak meningkatkan pelawat @ traffic ke blog mereka. Jadi saya disini pun hendak berkongsi bukan satu, bahkan banyak tips yang boombastic kepada semua blogger dan para pembaca. Pastinya kita sangat-sangat memerlukan tips ini dalam kehidupan kita..ok teruskan membaca ya...

Tips ini sangat boombastic kepada seorang yang bergelar muslim dan ada kaitannya dengan artikel saya sebelum ini iaitu... berkenaan fenomena Dajjal. Apa kaitannya?

Dalam artikel sebelum ini saya ada menyatakan bertapa dahsyatnya fitnah dan kerosakan yang akan dilakukan oleh Dajjal. Banyak hadis-hadis Nabi yang mengingatkan kita bahayanya fitnah Dajjal dan cara menghindarinya. Haa.. inilah yang ingin saya kongsikan kepada sahabat-sahabat semua amalan yang dapat menghindarkan kita dari fitnahnya dan dari menjadi pengikutnya. Semoga amalan ini dapat menjaga kita dan keluarga kita semua.. aminn...
Pertama, bacalah doa permohonan perlindungan Allah ketika duduk solat tahiyyat terakhir dalam sebelum salam kanan dan kiri:

اللهم إني أعوذبك بِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ
"Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari azab jahannam, dari azab kubur, dari fitnah kehidupan dan kematian serta dari jahatnya fitnah Al-Masih Ad-Dajjal" (HR Muslim)

Kedua, bacalah surat Al-Kahfi di malam Jumaat atau hari Jumaat sesuai hadits berikut:

من قرأ سورة الكهف يوم الجمعة فأدرك الدجال لم يسلط عليه ، - أو قال : لم يضره
“Barangsiapa membaca surah Al-Kahfi di hari Jumaat, maka Dajjal tidak dapat atau memudharatkannya.” (HR Baihaqi)

Ketiga, hafalkan sepuluh ayat pertama surat Al-Kahfi sesuai hadits berikut:

مَنْ حَفِظَ عَشْرَ آيَاتٍ مِنْ أَوَّلِ سُورَةِ الْكَهْفِ عُصِمَ مِنْ فِتْنَةِ الدَّجَّالِ
"Barangsiapa menghafal sepuluh ayat pertama surah Al-Kahfi, ia terlindungi dari fitnah Dajjal." (HR Abu Dawud)

Keempat, menjauh dan tidak berkeinginan mendekati Dajjal pada masa kemunculannya telah tiba sesuai hadits berikut:

مَنْ سَمِعَ بِالدَّجَّالِ فَلْيَنْأَ عَنْهُ فَوَاللَّهِ إِنَّ الرَّجُلَ لَيَأْتِيهِ وَهُوَ يَحْسِبُ أَنَّهُ مُؤْمِنٌ فَيَتَّبِعُهُ مِمَّا يَبْعَثُ بِهِ مِنْ الشُّبُهَاتِ أَوْ لِمَا يَبْعَثُ بِهِ مِنْ الشُّبُهَاتِ هَكَذَا قَال
"Barangsiapa mendengar tentang Dajjal, hendaknya ia berupaya menjauh darinya, sebab -demi Allah- sesungguhnya ada seseorang yang mendekatinya (Dajjal) sedang ia mengira bahwa Dajjal tersebut mukmin kemudian ia mengikutinya karena faktor syubhat (tipu daya) yang ditimbulkannya." (HR Abu Dawud)

Kelima, menetap di Mekkah atau Madinah pada masa Dajjal telah keluar dan berkeliaran dengan segenap fitnah yang ditimbulkannya. Sebagaimana hadits berikut:

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيْسَ مِنْ بَلَدٍ إِلَّا سَيَطَؤُهُ الدَّجَّالُ إِلَّا مَكَّةَ وَالْمَدِينَةَ وَلَيْسَ نَقْبٌ مِنْ أَنْقَابِهَا إِلَّا عَلَيْهِ الْمَلَائِكَةُ صَافِّينَ تَحْرُسُهَا
"Tidak ada negeri (di dunia) melainkan akan dipijak (dilanda/diintervensi) oleh Dajjal kecuali Mekah dan Madinah kerana setiap jalan dan lereng bukit dijagai oleh barisan Malaikat." (HR Bukhari-Muslim)

p/s : Semoga tips dan amalan ini sangat berkesan dalam diri kita dan menjadikan sebagai amalan serta menyebarkan kepada semua muslimin muslimat.

6 comments:

lee said...

tipsnya memang boombastis karena lebih ke sisi religi...cakap sekali
jangan lupa mampir ya?

Unknown said...

Tajuk "Tips-tips BOOMBASTIC untuk blogger !! " satu kerugian sebab tulis pasal Dajjal .

Sepatutnya tulis cara menghindar diri daripada Dajjal . Kena pandai main dengan keyword .

Sebab bila letak tajuk ini , orang yang google pasal "Cara menghindar diri daripada Dajjal" mungkin sukar untuk jumpa website nie .

tinta lughahwi said...

@ lee - thanks 4 the comment..insyAllah saya selalu mampir ke blog antum..

@touya - thanks 4 the tips.. biasalah org bru nak belajar ni..

Irtiyah said...

salam
saya rasa tajuk macam ni SESEKALI ok juga. maklumlah biasanya entri tazkirah atau agama jarang orang nak cari dan baca kecuali 'terbaca'. Walaupun memang ada yang mencari.

setahu saya walaupun tajuknya ttg blogger.. enjin carian masih boleh kesan keyword dalam entri. kesimpulannya ia tidak menjejaskan.

terima kasih.. entri ni menarik. terutama hadith surah Al-Kahfi tu sbb baru tahu. heee

:)

Ahmad Zulfadhli Zulkefli said...

tips2 nie memang bombastic la same macam tajuknyer.. saye suke membacenye.. aha!~ :)

psst: Hi! Salam ziarah. Jom xchange link & sila komen entri blog saya di http://www.puteramelaka.co.cc/ . TQ.

psst 2: Miliki buku2 ilmiaah karangan ikon2 terkenal seperti Dr. Fadzilah

Kamsah, Ustaz Ismail Kamus, Ustazah Siti Norbahyah, Dr. Irfan Khairi

dan lain2 lagi di http://www.stormreaders.ne

t/zulfadhli sekarang!

Solehah said...

terima kasih tips ni..terbaik.

Related Posts with Thumbnails