Saturday, April 3, 2010

Ajaib - Bersolat hanya sebelah kaki?!!



Saksikan paparan video diatas, seorang pakcik berumur lingkungan 60 tahun sedang bersolat di masjid nabawi. Apa yang istimewanya video ini? Pakcik tersebut yang berasal dari turkey datang untuk menunaikan ibadah haji@umrah dilihat sedang bersolat hanya dengan sebelah kakinya sahaja. Sungguh Ajaib..Salah seorang daripada jemaah haji sempat merakamkan tatacara beliau bersolat itu. Solatnya seperti orang biasa yang mempunyai kedua-dua belah kaki, berdiri tegak tidak condong ataupun tergerak-gerak hendak jatuh. kukuh sungguh kakinya.

Cuba lihat jemaah dihadapan beliau, walaupun mempunyai kedua-dua belah kaki tapi mereka bersolat dengan duduk dikerusi. Memang tidak menjadi kesalahan tapi jika dikutkan beliau lebih berhak bersolat dengan cara duduk. Kuat sungguh kakinya menampung berat badan walaupun sudah berusia, khusyuk solatnya tidak memandang kiri atau kanan.

Bagaimana pula kita ini, masih dikurniakan nikmat tetapi kurang bersyukur, solat pun dilewat-lewatkan bahkan ada yang meninggalkannya tanpa sebab. Kan solat itu tiang agama, bagaimana rumah kita jika tanpa tiangnya, pasti runtuhkan?! Fikir-fikirkan dan renung-renungkanlah bersama. Wallahualam.

2 comments:

zhrhtoodem said...

Subhanallah
Allahuakbar

orang kurang fizikal pun mampu sembahyang sempurna
jalan pergi masjid
kita yang cukup kaki nih?


...............

ryenz said...

itulah tnda kekuasan Allah..
orang yg kurang upaya lebih kuat imannya drpd org yg sempurna..

tq 4 comment.. dtg lg yerk..

Related Posts with Thumbnails